Pekabex ma kontrakt na dostawę tubingów pod budowę łódzkiego odcinka „Tunelu, który Łączy Polskę”

W ramach podpisanej umowy ze spółką Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o.  Pekabex wyprodukuje i dostarczy elementy prefabrykowane tzw. tubingi na potrzeby inwestycji "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego - odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec”, która jest kolejnym etapem rozwoju podziemnej infrastruktury komunikacyjnej w Łodzi. To jeden z największych projektów Pekabex.

 

„Jest to trzeci duży tunel, jaki realizujemy w Polsce, co przy tak istotnych projektach ma niebagatelne znaczenie i z pewnością skorzystamy z wcześniejszych doświadczeń. Cieszymy się, że nasi partnerzy dostrzegają ten potencjał. Także dworzec Nowa Łódź Fabryczna został zrealizowany przez Pekabex, dzięki czemu tutejsze warunki są nam dobrze znane i możemy traktować prace jako kontynuację i rozwinięcie projektu” – mówi Przemysław Borek, Prezes Pekabex BET S.A. - „Z pewnością wynik finansowy tego kontraktu będzie dla nas pozytywny, choć szczegółów nie możemy podawać. Co obecnie ważne – da nam stabilizację związaną z poziomem obłożenia prac w zakładzie w Mszczonowie na rok. Wierzymy, że mimo trwających trudności w gospodarce – jeszcze będzie dobrze”.

Produkcja elementów pod ten kontrakt będzie się odbywać w zakładzie w Mszczonowie, w nowo utworzonej hali. „Rozbudowa tego zakładu była przygotowana pod kątem naszych własnych inwestycji, ale przesuniemy je w czasie, a w to miejsce na potrzeby projektu zostaną ustawione maszyny firmy Herrenknecht, zgodnie z umową dostarczone przez stronę zamawiającego. Z kolei, jeśli chodzi o kompetencje, to w naszym zespole są bardzo doświadczeni specjaliści, którzy wcześniej brali udział w realizacji innych projektów tubingowych. Możliwość oparcia się na ich wiedzy jest bardzo dobrą wiadomością”.

Pekabex zrealizował wcześniej dwa tunele. Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku był pierwszym w Polsce drogowym tunelem pod rzeką wybudowanym metodą TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Jego średnica zewnętrzna wynosi 12,2 m, a wykonanie prac betoniarskich i realizacja prefabrykowanych elementów obudowy wymagały ogromnej precyzji. Drugim projektem były dostawy tubingów na potrzeby budowy kolektora ściekowego pod dnem Wisły dla lewobrzeżnej oczyszczalni ścieków „Czajka”.

„W Polsce po tunelu oczyszczalni Czajka została użyta pod Martwą Wisłą w Gdańsku, warszawskim metrem i w obecnie Świnoujściu toczy się czwarta taka inwestycja. Technologia ta sprawdza się w wielu miejscach – zwykle tam, gdzie nie można wykonywać tuneli metodą odkrywkową, a więc w przyszłości jej użycie będzie się powtarzało w określonych przypadkach np. przy obwodnicach i infrastrukturze miejskiej. Trzeba jednak pamiętać, że opłacalność projektów wiąże się z lokalną produkcją elementów i odległość od zakładu do miejsca budowy nie powinna być większa niż około 100 kilometrów” podkreślił P. Borek.