Z okazji obchodów 100 – lecia niepodległej Polski, chcieliśmy przypomnieć kilka zrealizowanych projektów, które są ważne dla obywateli i służą lokalnej społeczności. Jako firma budowlana jesteśmy dumni, że po wojnie budowaliśmy obiekty dla społeczeństwa, które służą narodowi polskiemu do dnia dzisiejszego. W latach 1972-1990 wybudowaliśmy m.in. ponad trzydzieści tysięcy mieszkań wraz z realizowaną w generalnym wykonawstwie infrastrukturą. Jesteśmy szczególnie dumni z realizacji budynków użyteczności publicznej jak szkoły, obiektów energetycznych (terminal LNG w Świnoujściu) oraz infrastrukturalnych (dworce, tunele w tym Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku oraz wiadukty), czy obiektu mieszkaniowego (inwestycja deweloperska w Poznaniu). 

#POZNAŃ

Filip opowiedział o swoich osobistych doświadczeniach związanych z budową obiektu infrastrukturalnego służącego mieszkańcom - Dworca Głównego w Poznaniu:

„Będąc poznaniakiem z dziada-pradziada wielokrotnie miałem okazję przejeżdżać w okolicy tzw. "Wolnych Torów". Jeszcze jako dziecko pamiętam jak mój dziadek narzekał, jaki to wstyd dla Poznania słynącego z porządku, że teren leżący w centrum, w sąsiedztwie reprezentacyjnej części miasta - Międzynarodowych Targów Poznańskich, jest tak zaniedbany, niezagospodarowany i zaśmiecony. Teren z ogromnym potencjałem "zdobiło" tylko kilkanaście podupadających budynków kolejowych. Dlatego cieszę się, że jako poznaniak, który nie tylko się tu urodził, ale dodatkowo lubi swoje miasto, miałem okazję uczestniczyć  w budowie nowego dworca oraz galerii handlowej na terenie "Wolnych Torów". Bezsprzecznie budowa ta odmieniła tę cześć Poznania. Obiektywnie rzecz ujmując udało się uporządkować urbanistycznie przestrzeń, która od dziesięcioleci szpeciła obraz miasta - i z tym faktem nie sposób polemizować. Budowa ta dała początek innym inwestycjom w pobliżu tego miejsca oraz pierwszej od wielu lat dyskusji na temat funkcji i przyszłości całego tego terenu. Jako firma pokazaliśmy z kolei, że nie boimy się wyzwań. Zadanie było bardzo skomplikowane pod względem konstrukcyjnym, ponieważ cały budynek dworca i parkingu zlokalizowany był nad torami kolejowymi i niełatwo było zapewnić stateczność całego układu. Dodatkowo montaż nastręczał wielu trudności.  Budowa realizowana była w nocy, w całości nad trakcjami kolejowymi. Trakcje wyłączane były w godzinach od 23:30 - 5:00 i tylko w tych godzinach mógł odbywać się montaż. Przed 5:00 rano należało zgłosić dyspozytorowi udostępnienie terenu, aby przywrócić ruch pociągów. Do tej godziny należało usunąć cały sprzęt z terenu budowy w odległości 10 metrów od trasy pociągów”.

Mariusz czuje największą dumę kiedy jest z rodziną na trybunach Stadionu Miejskiego w Poznaniu, ponieważ to m.in. on nadzorował produkcję elementów prefabrykowanych niezbędnych do budowy kompleksu na Euro2012.

„Najbardziej cieszy fakt, że Poznań zyskał nowoczesny stadion, zgodny z wszelkimi wymogami UEFA, który jest jednym z największych w Polsce – pomieści 46 tysięcy kibiców. Do budowy stadionu miejskiego produkowaliśmy prefabrykowane elementy schodów kaskadowych, trybuny, płyty typu filigran oraz belki i nastopnice. Sama produkcja części prefabrykowanych nie była skomplikowana i nie było z tego powodu utrudnień w produkcji. Po raz pierwszy byłem kibicem na nowym stadionie w 2013r. podczas meczu Ekstraklasy. Miałem okazję wtedy pokazać swojemu synowi czym się zajmuję i jakie wielkie i piękne budowle mogą powstać z prefabrykatów”- wspomina Mariusz.

 

 

 

 

 

#BIELSKO-BIAŁA

Dla Marcina szczególnie ważne są budowle, które wspierają ekonomiczny rozwój regionu i stwarzają nowe miejsca pracy.

„Urodziłem się Gliwicach, a całe życie spędziłem w Bielsku-Białej, dlatego budowane przez nas na Śląsku obiekty są mi bardzo bliskie. W Dąbrowie Górniczej zbudowaliśmy fabrykę produkującą filtry cząstek stałych do silników diesla, która jako pierwsza powstała w dąbrowskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Był to dość skomplikowany projekt o dużej ilości zróżnicowanych elementów, np. słupów, które miały dużo wsporników. Zdecydowanie nie jest to standardowy koncept, jeżeli chodzi o budowę hali. Drugą fabrykę tej samej firmy postawiliśmy w Gliwicach, która również mieści się w specjalnej strefie ekonomicznej”.

Emilia zwraca uwagę na ilość miejsc pracy, które udało się pośrednio zapewnić dzięki wybudowaniu tych dwóch obiektów - ok. 4 tys. pracowników w  województwie śląskim, zatrudnianych przez jedną firmę robi wrażenie.

„Budowanie obiektów wymagało od nas prac monterskich przeprowadzanych równocześnie przez trzy ekipy. Do tego był to jeden z pierwszych obiektów, który powstał w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Fantastycznie było śledzić budowę nowego, nowoczesnego obiektu na zupełnie niezagospodarowanych terenach. Można powiedzieć, że byliśmy swego rodzaju prekursorami ich zagospodarowania”.

 

 

#GDAŃSK

Krzysztof i Błażej są inżynierami Działu Projektowego z gdańskiego oddziału Pekabex. Wśród projektów, które według nich najbardziej przysłużyły się gdańszczanom, znajduje się biurowiec Olivii Star oraz tubingi do Tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

„Jestem bardzo dumny kiedy przejeżdżam obok najwyższego drapacza chmur w północnej Polsce – Olivii Star stworzonego przez firmę w której pracuję i który miałem okazję realizować. Budynek jest widoczny praktycznie z każdej lokalizacji w Trójmieście. Finalnie biurowiec ma mierzyć 180 m, do zakończenia budowy brakuje jeszcze tylko zamontowania iglicy. Projekt był wymagający nie tylko ze względu na dużą wysokość biurowca, ale również z powodu otaczającego budowę powstałego już kompleksu biurowego oraz szybkich terminów realizacji. Cieszy fakt, że komfortowe miejsca pracy znajdzie tam wielu mieszkańców Gdańska, a sam budynek przed zakończeniem budowy stał się wizytówką naszego pięknego miasta”- mówi Krzysztof.

Błażej uważa, że projektem który zmienił na lepsze jakość życia mieszkańców Gdańska jest Tunel pod Martwą Wisłą, gdzie Pekabex dostarczał tubingi. 

„Projekt ten był trudny ze względu na specyfikę budowy i nowatorską technologię, jak na Polskę – obiekt został wybudowany metodą TBM. Do wydrążenia tunelu był potrzebny specjalny kret, a realizacja prefabrykowanych elementów obudowy tunelu wymagała dużej precyzji. Jednak wysiłek był jak najbardziej opłacalny. Dzięki temu mieszkańcy Gdańska zyskali nową trasę dojazdową do portu, która stała się główną nitką tranzytową, pozwoliło to na rozładowanie ruchu w centrum Gdańska oraz zbliżyło sam port do centrum miasta”. 

Jan z Działu Produkcji wskazuje na inny ważny dla Trójmiasta projekt:

„Największą dla mnie satysfakcją jest fakt, że w naszym zakładzie, który jeszcze dwa lata temu wymagał modernizacji, obecnie można produkować bardzo precyzyjne elementy do budowy skomplikowanych i ambitnych inwestycji jak np. rafineria w Gdańsku. Był to złożony projekt, ponieważ wymagał wyprodukowania prefabrykatów o skomplikowanych kształtach oraz dużej ilości komponentów do elementów.

Ciekawym doświadczeniem było również stworzenie patio wypoczynkowego z białego betonu na potrzeby kompleksu biurowców Olivia Business Centre. Wymagało to od nas dużej precyzji, ponieważ całość miała kształt jaja.

Mam również nadzieję, że w niedługim czasie, tak jak w produkowanych przez nas na rynek mieszkaniowy Szwecji, pojawią się w Gdańsku prefabrykowane ściany z warstwą z cegły”.

 

 

W tym ważnym roku planujemy wspólnie z współpracującymi lokalnymi organizacjami obchodzić uroczystości z okazji święta 11 listopada.

PBX
Money.pl - Kliknij po wicej
Wykres wygenerowany przez Money.pl