REALIZACJE

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, to pierwszy w Polsce drogowy tunel pod rzeką wybudowany metodą TBM. Jego średnica zewnętrzna wynosi 12,2 m. W przypadku tej przeprawy należało zastosować żelbetowe prefabrykowane elementy obudowy tunelu zwane tubingami. Jeden pierścień tunelu pod Martwą Wisłą składa się z 7 segmentów (6 elementów oraz tzw. klucza) i w całości waży ok. 110 t, zaś jedna nitka tunelu składa się z 537 pierścieni i w sumie ma długość 1072,5 m. Tunel ma dwie nitki w rozstawie osiowym 25,0 m. W każdej odbywa się ruch dwoma pasami jezdni. Realizacja prefabrykowanych elementów obudowy wymagała ogromnej precyzji, natomiast wykonywanie prac betoniarskich wymagało niezwykłej dokładności, oraz skrupulatności. Do produkcji tubingów wykorzystano prawie 47 tysięcy m3 betonu.

 

Dostawy tubingów na potrzeby budowy kolektora ściekowego pod dnem Wisły dla lewobrzeżnej oczyszczalni ścieków „Czajka”. Pekabex jako pierwszy zakład w Polsce brał udział w projekcie dotyczącym wykonania tunelu metodą TBM (czyli przy użyciu Tunnel Boring Machine). Była to pierwsza w Polsce produkcja tego typu elementów. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, iż tunel przebiegał pod korytem Wisły. Łącznie wyprodukowaliśmy i dostarczyliśmy 6600 szt. elementów.

 

Zintegrowane centrum komunikacyjne.  Obiekt budowany na EURO 2012. Wybudowany w terminie mimo bardzo ciężkiej zimy. Prace trwały również w temperaturach -15 stopni Celsjusza. Montaż był bardzo skomplikowany, ponieważ cały obiekt znajdował się nad czynnymi torami kolejowymi. Prace stricte montażowe odbywały się tylko podczas 5 godzin nocnych, ponieważ tylko wtedy były wyłączane trakcje. Na obiekt składa się prawie pół tysiąca elementów prefabrykowanych. W zakresie Pekabex były: słupy, belki, płyty HC, płyty TT oraz konstrukcja stalowa podwieszająca stropy. Jedna z ciekawostek tego obiektu, jest fakt, iż część stropów była podnoszona hydraulicznie do swojego docelowego miejsca.

 

W ramach szeroko zakrojonej inwestycji w budowę Zachodniej Obwodnicy miasta Poznania Pekabex wyprodukował i dostarczył 36 szt. strunobetonowych belek typu T-24 dla potrzeb realizacji wiaduktu w Rokietnicy koło Poznania

 

W ramach realizacji inwestycji budowy wiaduktu w Częstochowie (skrzyżowanie dróg DK 1 /DK 46), Pekabex produkował prefabrykowane strunowo-kablowe belki nośne konstrukcji wiaduktu, o długościach od 22,6 do 26,0m i masie od 60 do 69 ton, zbrojonych 9,5 t stali żebrowej i 1,5 t strun sprężających. Wykonanie prefabrykatów o rekordowej w historii firmy masie, stało się możliwe dzięki wyposażeniu istniejącej hali w nowe suwnice 2x32t i linie produkcyjne elementów sprężonych umożliwiające zblokowanie kilku zestawów naciągowych w przypadku potrzebnej dużej sumarycznej siły sprężającej – 9200 kN (920T).

 

Tunel tramwajowy w Poznaniu łączy okolice os. Lecha i os. Tysiąclecia z terenami za III ramą komunikacyjną na Franowie. Liczy 1067,2 m długości i jest drugim tego typu obiektem w kraju. Tunel został wybudowany w ramach budowy trasy tramwajowej na Franowo, jako jeden z projektów na Euro 2012 w Poznaniu. W ramach zakresu prac realizowanego przez Pekabex była produkcja i dostawa 622 szt. sprężonych płyt stropowych. Dostawy realizowane były od sierpnia 2011r. do marca 2012r.

 

Produkowaliśmy i dostarczaliśmy prefabrykaty na budowę wiaduktu na ul. Hetmańskiej w Poznaniu – wysokiej jakości płyty filigranowe, jakie wytwarzamy dla potrzeb budownictwa inżynieryjnego.

 

Na budowę wiaduktu na ul. Obornickiej pomiędzy Poznaniem a Suchym Lasem wyprodukowaliśmy przyczółki mostowe. Wykonane z wysokiej klasy betonu przyczółki są elementem, który zdecydowanie dodaje urody obiektom mostowym.